Yüksek süratlerde direksiyonunuz sarsılıyor, düz zeminde otomobil
sağa ya da sola gitme eğilimi gösteriyor, frene basıldığında bir tarafa
doğru çekiyorsa güvenliğinizi daha fazla tehlikeye düşürmeden bir rot –
balans servisine uğrayın. Rot-balans ayarlarının 5 bin km’de bir
yapılması yerinde olur.
Pek fazla önemsenmese de yol tutuş ve frenlemede hayati önem taşıyan
rot ayarı ve lastik balansının her 5 bin km de bir kontrol edilmesi
gerekiyor. Yollarımızın çukur ve tümseklerle dolu olması sadece
amortisörlere zarar vermekle kalmayıp otomobilin yerle temasını
sağlayan tekerleklerin balansını ve otomobilin istenilen doğrultuda
gitmesini sağlayan ön takımın ayarlarını da bozuyor.
Otomobilin kullanım şartlarına göre farklı kilometrelerde bozulan
rot ayarı ve tekerlek balansı ilk sinyalleri vermeye başladığı zaman
hemen bir rot-balans servisine gitmek gerekir. Otomobil üreticileri
tarafından belirlenen kesin bir bakım kilometresi olmamasına karşın
uzmanlar bir problem hissedilmese bile yaklaşık 5 bin km’de bir bu
bakımın yaptırılmasını öneriyorlar.
Rot ayarının, yani rot açılarının fabrika değerlerinde olmaması yol
güvenliğini tehlikeye soktuğu gibi yakıt tüketiminin artmasına ve
lastiklerin daha fazla aşınmasına da sebep olur. Rot ayarıyla birlikte
lastik ve jantların da dengeli bir şekilde dönmesini sağlamak amacıyla
balans ayarının yapılması gerekir. Zaten balans ayarı yapılmadan rot
ayarının doğru yapılabilmesi mümkün değildir. Rot-balans ayarı olarak
anılan bu işlemler sayesinde ayarsızlıklar nedeniyle artan yakıt
tüketimi ve lastik aşınmasmın önüne geçilebildiği gibi rot kolu, rotil,
amortisör gibi ön takım parçalarının uzun süre dayanması da sağlanır.
Rot-balans ayarlarının yaptırılacağı serviste bilgisayarlı
sistemlerin olması çok önemlidir. Özellikle yeni model otomobillerde
hassas olan ön takım ayarlarının fabrika ölçülerine getirilmesi için
bilgisayarlı sistemler idealdir. Eski sistem ayar makinelerinde hata
oranı ayarı yapan kişinin kişisel becerisiyle de değiştiğinden bu
konuda da uzman kişilerin seçilmesi yerinde olacaktır.
Balans ayarı nasıl yapılır?
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük. Otomobilin yerle
temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere iki farklı
parçadan oluşur. Bu iki parçadan herhangi birinde olabilecek bir
yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini engelleyeceği
için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler.
Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında
zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru engesiz bir dönüş
varsa, tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir.
Statik ve dinamik balans
Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve
dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler
monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans
işlemi yapılır.
Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit
balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan
önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve
lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir.
Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da
yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı
değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine
getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit
balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar
kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık
takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam
olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır.